اثر کم کاری و پرکاری تیروئید بر چاقی و لاغری

8a4592de1272e130

آیا شما همه نوع رژیم غذایی سالم را امتحان کرده‏‌اید و تمرینات ورزشی خود را روزمره و به طور جدی دنبال نموده‌‏اید؟ آیا شما تمام تلاش خود را برای از دست دادن وزن اضافی که سرسخت و سمج است، قرار داده‏‌اید و هنوز هم نتیجۀ مورد نظر را به دست نیاورده‏‌اید؟
افزایش تعداد افراد دارای اضافه وزن، یک نگرانی عمده در سطح جهان است. اما داده‏‌های حداقلی ارائه شده است که ارتباط بین تغییرات دیده شده در عملکرد تیروئید در جمعیت عمومی و وزن بدن را نشان می‏‌دهد.کم کاری و پرکاری تیروئید مشکلی است که ممکن است برای برخی افراد بروز کند که با عوارضی همراه است. کاهش وزن و افزایش وزن از عوارض پرکاری تیروئید و کم کاری آن است.

ارتباط تیروئید و وزن بدن


تیروئید عملکردهای مهم بدنی را میسر می‌‏سازد. از آنجا که تیروئید باعث تحریک تولید انرژی سلولی می‌‏گردد، زمانی که سطح هورمون تیروئید کمتر از حد مطلوب است، تولید تمام هورمون‌‏های دیگر به طور منفی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

ارتباط بین هورمون‌‏های تیروئید در سرم خون و شاخص تودۀ بدن (BMI) یا چاقی در یک مطالعۀ جمعیتی مقطعی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داده است که عملکرد تیروئید (حتی در محدودۀ طبیعی) می‌‏تواند یکی از چندین عاملی باشد که در تعیین وزن بدن، دخالت می‌‏کنند. حتی افزایش مختصری در سطح TSH سرم با افزایش بروز چاقی ارتباط دارد. در نتیجه، سطوح کمتر از حد مطلوب «طبیعی» تیروئید می‏‌توانند منجر به افزایش وزن، چاقی و عدم توانایی در از دست دادن وزن شوند و بهینه‌‏سازی تیروئید می‌‏تواند برای نگه‏داری وزن در حد طبیعی، سودمند و احتمالا ضروری باشد.
علل پنهان کم‌‏کاری تیروئید، متعدد هستند. اما یکی از آن‌ها که عمدتاً نادیده گرفته می‌‏شود این است که: مطالعات نشان می‌‏دهد که اگر شما رژیم غذایی مزمن داشته باشید یا بیش از حد ورزش کنید، بدن شما ممکن است با مهار سطوح هورمون‏‌های تیروئید، متابولیسم بدنتان را کاهش دهد. رژیم غذایی مزمن به معنای انتخاب رژیم غذایی اشتباه برای سوخت و ساز بدن شما است، یعنی تکرار مداوم و محروم کردن بدن از بسیاری از مواد مغذی که در واقع برای سالم ماندن مورد نیاز هستند. همانند رژیم غذایی، ورزش بیش از حد به معنی مجبور ساختن بدنتان به روندهای ورزشی شدید است، که برای شرایط سلامتی موجود شما مناسب نیست و این فشار بر بدن شما حتی منجر به عدم تعادل می‌‏شود. به عبارت ساده، «یک سایز برای همه مناسب نیست».
بدن به صورت طبیعی یک هورمون تیروئید غیر فعال به نام T4 تولید می‌‏کند، که سپس به T3 تبدیل می‏‌شود. T3مادۀ فعالی است که مسئول متابولیسم بدن شما می‏‌باشد. هنگامی که سطح آن پایین یا کمتر از حد مطلوب است، سوخت و ساز بدن شما کم می‏‌شود. هنگامی که میزان هورمون بالا است، سوخت و ساز بدن شما بالا ‏می‌‏رود.
انسان‌‏ها به عنوان یک گونه بسیار موفق هستند زیرا ما می‌‏توانیم انرژی (چربی) را به طور مؤثر ذخیره کنیم و برای ذخیرۀ این انرژی، راه‏‌های متعددی داریم. بنابراین، پزشکان برای موفقیت طولانی مدت، باید به عوامل سوخت و ساز بدن و غدد درون‏‌ریز که منجر به افزایش وزن می‌‏شوند، توجه کنند و چنین فرض نکنند که تنها اراده به کمتر غذا خوردن و بیشتر ورزش کردن کافی است.
کاهش میزان متابولیسم پایه یک یافتۀ ثابت در کسانی است که رژیم غذایی مزمن دارند، در بسیاری از این افراد میزان سوخت و ساز بدن ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر از حد مورد انتظار برای BMI آن‌ها است. با چنین سوخت و ساز کاهش یافته‌‏ای، شما باید ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در روز کمتر غذا بخورید یا اینکه مقدار زیادی کالری بسوزانید تا فقط در همین وضعیت بمانید و افزایش وزن نداشته باشید. در حالی که رژیم غذایی و ورزش از اجزای مهم در کاهش وزن موفق هستند، آن‌ها قطعاً در دست‏یابی به موفقیت در دراز مدت، اگر ناهنجاری‌‏های متابولیک ایجاد نشود، موفق نخواهند بود.

تیروئید در زنان


تعداد زنانی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند بیشتر از مردان است و تعداد زنانی که درگیر مشکلات تیروئید هستند و همراه با آن افزایش وزن دارند بسیار بیشتر از مردان می‏‌باشد. اکثر مشکلات تیروئید در خود غده رخ می‏‌دهند و اغلب خود را تا زمانی که یک الگوی وسیع‏‌تر از عدم تعادل هورمونی ایجاد نشود، آشکار نمی‏‌کنند. به همین دلیل است که مشکلات تیروئید، یائسگی و افزایش وزن اغلب با هم ظاهر می‏‌شوند.

چرا زنان به این میزان دچار کم کاری تیروئید و افزایش وزن می‌‏شوند؟ دلایل متعددی وجود دارند، اما در درجۀ اول موارد زیر هستند:

  • زنان بیشتر زندگی خود را صرف رژیم غذایی، معمولاً در یک سیکل یا چرخۀ یو- یویی به صورت جشن گرفتن و پس از آن روزه گرفتن (زیاد خوردن و اصلاً نخوردن) می‏‌کنند. این کار سوخت و ساز بدن شما را ضعیف می‌‏کند و میزان متابولیسم بدن شما را که یک عامل ترکیبی برای تیروئید است، به خصوص در زمان یائسگی، کاهش می‌‏دهد.
  • زنان تمایل دارند که استرس را در درون خود بریزند، که عملکرد غده فوق کلیوی، مغز و تیروئید را تحت تأثیر قرارمی‌‏دهد و منجر به افزایش میل شدید به شیرینی‌‏جات و کربوهیدرات‌‏های ساده برای تأمین انرژی فوری و احساس وضعیت هورمونی مطلوب، می‌‏شود.
  • زنان نوسانات هورمونی ماهانه را که بیوشیمی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌‏دهد، تجربه می‏‌کنند.

at doctor's office

شما در مورد کم کاری تیروئید و افزایش وزن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟


اولین کاری که باید انجام دهید این است که اگر شما در حال تجربۀ یک افزایش وزن مقاوم هستید، با پزشک صحبت کنید. او ممکن است برای شما یک آزمون تیروئید یا اندازه گیری TSH (هورمون محرک تیروئید) تجویز کند.

نکات کاهش وزن برای کم‏‌کاری تیروئید

غذاهای سالم، کنترل اندازۀ وعدۀ غذایی و ورزش منظم- این‌ها اجزای کلیدی برای از دست دادن وزن است. اما اگر شما کم کاری تیروئید دارید، فعالیت کم غدۀ تیروئید نیز در آن نقش دارد.

۱- مصرف غذای بدون گلوتن را در نظر داشته باشید.

مصرف غذای فاقد گلوتن می‌‏تواند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در کاهش وزن کمک کند. گلوتن به میزان بالایی گواتروژن است، که با جذب ید تداخل کرده و عملکرد تیروئید را مهار می‏‌کند. ارتباط بین عدم تحمل گلوتن و اختلالات تیروئید، مدت طولانی است که گفته شده است، اما این در زمانی است که افراد با کم کاری تیروئید، گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

۲- حذف کربوهیدرات‌‏ها و قندهای ساده.

یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متوسط تا پایین که بر روی کربوهیدرات‌‏های کمپلکس تمرکز دارد (سبزیجات نشاسته‏‌ای و حبوبات) و از قندهای ساده پرهیز می‏‌کند (که در آب نبات و نوشابه وجود دارد)، توصیه می‏‌شود.

۳- غذاهای ضد التهاب بیشتر بخورید.

غذاهای ضد التهاب می‏‌توانند در آرام‌‏تر شدن تیر کشیدن مفصل‌‏ها و دردها و افسردگی کمک کنند، همۀ آن مشکلاتی است که می‌‏توانند ناشی از کم کاری تیروئید باشند و غذاهای ضد التهاب می‏‌توانند در کمک به تسکین سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشند، که اغلب در در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید در حال فعالیت بیش از حد (اوردرایو) است.

۴- داشتن وعده‏‌های غذایی کوچک و پی در پی.

کم کاری تیروئید عملکرد دستگاه گوارش را کند می‏‌کند. خوردن وعده‏‌های غذایی کوچک‏تر و مکرر حاوی مواد غذایی پر نیاز- پروتئین‏‌های با کیفیت، کربوهیدرات‌‏های کمپلکس و چربی‏‌های سالم- قند خون را متعادل نگه می‌‏دارد و به جلوگیری از کم و زیاد کردن وعده‌‏های غذایی بزرگ و فرآوری شده کمک می‏‌کند.

۵- برنامۀ غذایی روزانه داشته باشید.

کالری مصرفی روزانۀ شما می‏‌تواند به سرعت موشک بالا رود مگر اینکه شما هر چیزی که می‏‌خورید و می‏‌نوشید ثبت کنید. این کار همچنین می‏‌تواند در اطمینان از اینکه شما در حال خوردن یک رژیم غذایی متعادل هستید، کمک کند.

۶- بدن خود را باتحرک نگه دارید.

ورزش، مکمل مهمی در یک رژیم غذایی سالم به منظور کمک به سوزاندن کالری است. اگر یک فرد به طور وحشتناکی خسته است، ورزش بیشتر می‏‌تواند کم‏‌کاری تیروئید را سرکوب کند. اگر فردی به درستی کم‌‏کاری تیروئید خود را مدیریت کند و دارای انرژی باشد، به ورزش تشویق می‌‏شود.

۷- داروهای تیروئید را طبق دستور مصرف کنید.

هورمون تیروئید باید اولین چیزی باشد که صبح با معدۀ خالی با مقدار زیادی آب خورده می‏‌شود. آن را همراه با داروهای دیگر مصرف نکنید و حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تا خوردن صبحانه صبر کنید. اگر سطح هورمون‏‌های تیروئید شما هنوز به جایی که باید باشد نرسیده است، زمانی که داروی خود را به درستی مصرف کنید می‏‌تواند توانایی شما را در از دست دادن وزن، تحت تأثیر قرار دهد.