تغذیه، رژیم و مواد غذایی مناسب برای افزایش قد

alimentation-enfants660

آیا شما در مورد وضعیت قد فرزند خود نگران هستید؟

آیا دوستان فرزند شما او را به خاطر قدش مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند؟

آیا فرزند شما در خصوص غذای خود ایرادگیر است و دادن غذاهای سالم به او کاری طاقت‌فرسا محسوب می‌شود؟

آیا می‌خواهید بدانید چه غذاهایی باعث افزایش قد می‌شوند  با تغذیه مناسب برای افزایش قد بیشتر آشنا شوید؟

اگر پاسخ شما به هر یک از سؤالات فوق، مثبت است، این بدان معنی است که کودک شما از قد مناسبی برخوردار نیست. با مطالعه این مقاله می‌توانید از بهترین و سالم‌ترین برنامه‌های رژیم غذایی برای افزایش قد آگاه گردید. شما خواهید دانست چگونه کودک خود را تشویق به خوردن غذاهای سالم کنید و قد او را افزایش دهید.

علاوه بر فاکتورهایی مانند ژنتیک و وضعیت کلی سلامت کودک شما، عواملی مانند تغذیه و رژیم غذایی نیز در رشد و افزایش قد او مؤثر هستند. با داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم و نیز فعالیت‌های ورزشی منظم، می‌توان به شکل چشم‌گیری رشد قدی کودکان را کنترل کرد. دکتر منشادی، با سابقه‌ی چندین ساله در تشخیص و درمان بیماری‌های کودکان، بهترین برنامه‌ و رژیم غذایی مناسب را برای رسیدن کودک شما به بیشترین حد رشد قدی ممکن، به شما ارائه می‌دهد.

مواد غذایی برای افزایش قد کودکان


عوامل مختلفی در افزایش قد کودکان نقش ایفا می‌کنند.  ژنتیک یک عامل مهم در این خصوص می‌باشد که می‌تواند بلندی قد کودک شما را پیش‌بینی کند. علاوه بر ژنتیک، خوردن غذاهای مغذی، برای رشد قد کودک شما بسیار مهم می‌باشد. هورمون رشد یا HGH میزان قد فرزند شما را تنظیم می‌کند. غده هیپوفیز این هورمون را ترشح می‌کند. تشویق کودکان به خوردن غذاهایی که باعث افزایش تولید هورمون رشد می‌شوند، افزایش قد کودکان شما را تضمین می‌نماید. غذاهایی که قد کودکان را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از: شیر، میوه‌ها و سبزیجات تازه، غلات، بلغور جو، تخم‌مرغ، مرغ، سویا، لبنیات، گوشت گاو و ماهی.

مطالب زیر را به‌دقت مطالعه کنید تا با غذاهایی که باعث افزایش قد در نوزادان، کودکان نوپا و بچه‌ها می‌شود، بیشتر آشنا شوید:

شیر

شیر غنی از کلسیم است، که باعث افزایش رشد کودک می‌شود. استخوان‌های فرزند شما را قوی نموده و آن‌ها را در برابر شکستن سریع مقاوم می‌کند. ویتامین A موجود در شیر کمک می‌کند تا استخوان‌ها بهتر کلسیم را جذب نمایند. همچنین شیر منبع بسیار خوبی از پروتئین است، که به رشد سلول‌های فرزند شما کمک می‌کند. اجازه دهید کودک شما دو تا سه لیوان شیر در روز مصرف نماید.

30

میوه‌ها و سبزیجات تازه

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه به رشد و توسعه فرزند شما بسیار کمک می‌کنند. این مواد شامل مقادیر خوبی از فیبرها، ویتامین‌ها، پتاسیم و فولاد می‌باشند. ویتامین A در توسعه استخوان‌ها و بافت‌های فرزند شما مؤثر است. برخی از مواد غذایی که سرشار از ویتامین A می‌باشند، عبارت‌اند از: پاپایا، هویج، کلم بروکلی، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، انبه، هندوانه و زردآلو. غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات، کمک زیادی به جلوگیری از اختلالات رشد کودک شما می‌کنند.

31

غلات

دانه‌ها انبارهای انرژی محسوب می‌شوند. آن‌ها همچنین منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین‌ها، آهن، منیزیم و سلنیوم هستند. دانه‌ها غنی از کالری هستند که در طول سال‌های رشد کودک نقش مهمی ایفا می‌کنند. مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای، پاستا سبوس‌دار و گندم کامل می‌توانند مواد موردنیاز برای رشد قد کودک را فراهم نمایند.

32

بلغور جو

بلغور جو یک غذای معجزه‌آسا برای رشد قد کودکان محسوب می‌شود. این ماده غذایی یک منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های گیاهی است که به افزایش توده عضلانی و کاهش چربی‌ها کمک می‌کند. فرزندتان خود را تشویق کنید که هر روز صبح در صبحانه خود از این ماده غذایی بهره‌مند شوند.

33

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین B12 می‌باشد. فرزندتان خود را تشویق کنید به‌منظور افزایش قدشان، روزانه حداقل یک تا سه تخم‌مرغ مصرف نمایند.

34

مرغ

اگر شما گیاه‌خوار نیستید، اجازه دهید کودکتان از این ماده غذایی سرشار از پروتئین بهره‌مند شود. در میان حیوانات مرغ از پروتئین بالایی برخوردار است. مصرف مرغ در رشد عضلات و بافت‌های کودک شما مؤثر است.

35

دانه‌های سویا

سویا در میان مواد غذایی گیاهی، بیشترین پروتئین را دارد. سویای فراوری نشده بیشترین پروتئین مرغوب را دارد که برای رشد استخوان و بافت‌های کودک شما بسیار مهم است.

36

غذاهای لبنی

لبنیات به‌طور طبیعی و سریع به افزایش قد کودک شما کمک می‌نماید. غذاهای لبنی مانند پنیر، پنیرهای محلی و ماست، غنی از ویتامین‌های A، B، D،E و همچنین پروتئین و کلسیم می‌باشند. ویتامین D و کلسیم به افزایش قد کودک شما بسیار کمک خواهند کرد.

37

گوشت گاو

گوشت گاو نیز یکی از مواد غذایی است که سرشار از پروتئین حیوانی می‌باشد. کودک شما می‌تواند گاهی اوقات در رژیم غذایی خود از گوشت گاوِ بهره ببرد. مصرف بیش‌ازحد گوشت گاو می‌تواند باعث افزایش کلسترول او شود.

38

ماهی

یکی از بهترین غذاهایی که در رشد کودکان مؤثر است، ماهی می‌باشد. ماهی قزل‌آلا و ماهی تن دو نوع ماهی هستند که سرشار از ویتامین D و پروتئین می‌باشند. مصرف ماهی تن می‌تواند قد کودک شما را افزایش دهد.

39

شما باید سعی کنید که این ده گروه غذایی را به‌طور منظم در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید تا فرزند شما از قدی مناسب و سلامت مطلوبی برخوردار گردد. شما با در نظر داشتن مطالب فوق در ذهنتان می‌توانید برای برنامه غذایی کودکتان برنامه‌ریزی کرده و بر اساس این برنامه غذای کودک خود را تهیه نمایید. این کار سلامتی و افزایش قد کودک شما را تضمین خواهد کرد همچنین کمک می‌کند ذائقه کودک شما بر اساس غذاهای سالم شکل بگیرد. همچنین کودک شما تشویق می‌شود علاوه بر خوردن غذاهای سالم به‌خوبی به فعالیت‌های خارج از منزل بپردازد. در کنار رعایت این نکات حفظ صحیح حالت فیزیکی فرزندان نیز در افزایش قد آن‌ها مؤثر است.