تمرینات و حرکات ورزشی برای افزایش و بلند شدن قد

ورزش‌های مناسب و به‌خصوص حرکات ورزشی کششی می‌توانند تأثیر بسیاری زیادی در میزان افزایش و بلند شدن قد کودکان شما در سنین رشد داشته باشند. در کلینیک فوق تخصصی دکتر منشادی، با توجه به وضعیت فیزیکی و رشد کودک شما، مناسب‌ترین برنامه‌ی ورزشی برای رسیدن او به ماکزیمم حد رشد قدی به شما ارائه می‌شود.

هر پدر و مادری فقط بهترین‌ها را برای فرزندانشان آرزو می‌کند و بنابراین اگر شما هم پدر یا مادر یک بچه در حال رشد هستید، انتظار می‌رود که شما هم نگران آینده او باشید. جدا از ژنتیک، قطعاً رژیم غذایی مناسب بیشترین تأثیر را بر رشد کودکان می‌گذارد، اما در کنار این‌ها، فعالیت‌های فیزیکی درست هم می‌تواند در ارتقای حداکثر پتانسیل رشد یک کودک بسیار کمک کند. طبق نظر متخصصان پزشکی، تأثیر ورزش بر رشد به‌اندازه ۲۰% است. بنابراین انجام فعالیت‌های فیزیکی درست در سری ورزش های افزایش قد جهت دست یافتن به حداکثر اندازه قدی که ژن‌ها اجازه می‌دهند، برای فرزند در حال رشد شما ضروری است. هر فعالیت فیزیکی که تمام بدن را درگیر کند، به‌خصوص کشش و پریدن برای کودکان در حال رشد ایدئال است. صفحه رشد که در استخوان‌ها قرار دارد، با پرش تحریک می‌شود، درحالی‌که کشش، مفاصل و استخوان‌ها را شل می‌کند و بدین شکل شرایط ایده آلی برای بلند شدن قد فراهم می‌کند.

41

فعالیت‌های بدنی برای افزایش قد فرزند شما


فعالیت‌های فیزیکی که فرزند در حال رشد شما باید انجام دهد تا بیشینه قد ممکن را به دست آورد، در زیر آورده شده است. چنانچه نگران قد فرزندتان هستید، مطمئن شوید که به‌طور روزانه ترکیبی از تمرینات و ورزش‌های زیر را انجام دهد.

طناب زدن

طناب پرش یکی از مؤثرترین فعالیت‌های فیزیکی برای رشد بهتر کودکان است. طناب زدن باعث پریدن می‌شود که به رشد صفحه رشد در ستون فقرات، زانو و قوزک پا کمک می‌کند تا کشیده شوند و رشد کنند. همچنین این بازی عضلات بزرگ را تحریک کرده و جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد که این موجب چربی سوزی و عضله سازی می‌شود. انجام چند حرکت کششی ساده قبل از طناب-پرش می‌تواند تأثیر این فعالیت فیزیکی را دو چندان کند.

طناب-زدن

دویدن

دویدن موجب کشش در عضلات پاها و پشت می‌شود. همچنین قلب را تحریک کرده و گردش خون در بدن را بهبود می‌دهد. کشش به استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند تا راحت باشند. دویدن فعالیتی عالی برای سوزاندن کالری و افزایش قد است.

دویدن

 نرم و آهسته دویدن

نرم دویدن موجب پرش‌های ملایمی می‌شود که صفحات رشد را تحریک کرده و همچنین به سبب دویدن مفاصل پاها کشیده می‌شوند. دویدن آهسته، قلب و ریه را تحریک کرده و فعالیت فیزیکی ایده آلی برای افزایش قد ایجاد می‌کند.

رقص

رقصیدن موجب تحرک و کشش تمام قسمت‌های بدن از پاها گرفته تا قسمت‌های بالایی بدن، دست‌ها و شانه‌ها، می‌شود. رقصیدن یک ورزش فیزیکی کامل است؛ مدل‌های مختلف رقصیدن موجب پرش و کشش دست‌ها، پاها و قسمت‌های بالایی بدن می‌شود که این به تحریک صفحات رشد و شل شدن مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند. در هنگام رقص گردش خون در بدن افزایش‌یافته و کالری سوزانده می‌شود که این موضوع به عضله سازی کمک می‌کند.

رقص باله

باله نوعی از رقص است که به همان اندازه رقصیدن، به کودکان در حال رشد کمک می‌کند تا بیشترین میزان قد را به دست آورند. این فعالیت درحالی‌که گردش خون و سوزاندن کالری را بهبود می‌دهد، پرش و کشش پاها و بدن را در پی دارد.

ایروبیک

ایروبیک یک ورزش قلبی-عروقی است و با پریدن، کشش زیادی در عضلات ساق پا ایجاد می‌کند که می‌تواند به‌شدت در بهبود رشد استخوان‌های شما مؤثر باشد.

دوچرخه‌سواری با صندلی بلندتر

دوچرخه‌سواری فعالیت دیگری است که برای افزایش قد می‌تواند کمک‌کننده باشد و زمانی که با صندلی بلندتر انجام شود، بیشینه اثرگذاری را بر قد خواهد داشت. دوچرخه‌سواری خود یک ورزش هوازی است و به ورزیدگی عضلات پا کمک می‌کند. دوچرخه‌سواری در زمانی که صندلی را کمی بالاتر آورده‌ایم، موجب کشش غضروف زانو شده و در نتیجه به پاها کمک می‌کند تا بلندتر شوند. همچنین دوچرخه‌سواری به ترشح هورمون رشد مناسب که نقشی اساسی در افزایش قد کودکان در حال رشد ایفا می‌کند، کمک می‌کند.

Young family on country bike ride

آویزان شدن از میله

آویزان شدن از یک میله می‌تواند بر افزایش قد کودکان در حال رشد بسیار مؤثر واقع شود. با آویزان شدن با کمک دست‌ها، پاهای شما روی هوا معلق می‌شود که بنابراین گرانش در جهت پایین بر بدن نیرو وارد می‌کند و موجب کشش تمام استخوان‌ها، مفاصل و عضلات بدن به روشی کاملاً متعادل می‌شود. هر چه بیشتر خودتان را با استفاده از دست‌هایتان بالا بکشید، نیروی گرانش افزایش‌یافته و به طبع آن کشش استخوان‌ها و عضلات بیشتر هم می‌شود.

دیگر تمرینات کششی

دیگر تمریناتی که بدون استفاده از دست موجب کشش عضلات پا و بدن و استخوان‌ها می‌شوند می‌توانند در افزایش قد کودکان مؤثر باشند.

یوگا

یوگا ساناها می‌توانند در رشد بهتر بسیار مؤثرتر باشند. اگرچه که برای کسب بهترین نتیجه و کاهش هرگونه خطر، همواره توصیه می‌شود که فرزندتان یوگاسانا را تحت هدایت مربی خبره‌ای انجام دهد.

یوگا

شنا

شنا می‌تواند ورزش ایده آلی برای کودکان در حال رشد باشد. شنا تمام عضلات بدن را بکار می‌گیرد، قلب را تحریک کرده و جریان خود را در بدن افزایش می‌دهد. شنا موجب کشش تمام بدن می‌شود و با شل کردن مفاصل و استخوان‌ها رشد را افزایش می‌دهد. اگر مجبورید که تنها یک ورزش را برای تضمین بهترین میزان رشد در فرزندتان برگزینید، شنا را انتخاب کنید چراکه به‌راستی می‌تواند بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان بیاورد.

والیبال

والیبال فعالیت ورزشی دیگری است که می‌تواند برای افزایش قد کمک‌کننده باشد. این ورزش پرش و کشش پاها، بدن و دست‌ها را وارد عمل می‌کند که صفحات رشد را تحریک کرده و استخوان‌ها و مفاصل را هم شل می‌کنند که درنتیجه رشد بهبود می‌یابد.

فوتبال

فوتبال موجب دویدن زیاد شده و به ساختن ماهیچه‌های پا کمک می‌کند. فوتبال می‌تواند در کاهش اضافه‌وزن مفید باشد و با کشش استخوان‌ها و غضروف‌های پا، می‌تواند در افزایش رشد مؤثر باشد.

فوتبال

بسکتبال

بسکتبال هم به‌عنوان ورزش بسیار مؤثری برای افزایش قد در نظر گرفته می‌شود. بازی کردن بسکتبال به‌وضوح پرش و دویدن را به همراه دارد. درحالی‌که پرش به کشش استخوان‌ها و پاها کمک می‌کند، دویدن به انعطاف‌پذیری استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند. بسکتبال یک ورزش هوازی است و سلامت کلی خوبی را تضمین می‌کند که موجب افزایش قد در کودکان نیز می‌شود.

kids playing basketball purchased from istock Aug 27, 2008 by J. Stycuk