بهترین داروی گیاهی برای دیابت: موثرترین جایگزین برای درمان مرض قند

دیابت بیماری است که به سطح بالای قند خون مرتبط می‌باشد. در صورتیکه پس از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات، قند و چربی بدن شما انسولین تولید نکرده و یا بدن به مقدار کافی انسولین پاسخ و واکنش نشان ندهد، شما مبتلا به دیابت یا بیماری قند خون هستید. انسولین هورمونی است که تجزیه شده و به سلول‌ها فرستاده می‌شود تا به عنوان انرژی استفاده شود و بوسیله لوزالمعده برای کمک به ذخیره قند و چربی تولید می‌شود. ولی بدن افراد مبتلا به دیابت به درستی به انسولین واکنش نشان نداده و درنتیجه سطح قند خون بالا رفته و علائم مرض قند ایجاد می‌شوند. اما روش‌های خانگی و طبیعی بسیاری وجود دارند که می‌توانند روند پیشرفت دیابت را متوقف کرده و حتی آن را درمان کنند.

روش‌های درمانی جایگزین برای درمان دیابت


 روش‌های درمانی جایگزین برای درمان دیابت

حفظ میزان قند خون بخشی از روند کنترل دیابت محسوب می‌شود. پزشکان معمولاً درمان‌های متداول مانند تزریق انسولین را برای حفظ سطح قند خون پیشنهاد می‌کنند. برخی از افراد مبتلا به دیابت همچنین از روش‌های درمانی مکمل و جایگزین (CAM) استفاده می‌کنند. هدف این روش‌های درمانی درمان جسم و ذهن می‌باشند و شامل موارد زیر می‌باشند:

  • داروهای گیاهی
  • مکمل‌های غذایی
  • رژیم غذایی
  • تمرینات ورزشی
  • تکنیک‌های آرامسازی

در مورد اینکه برخی از این روش‌های درمانی مؤثر هستند شواهد کمی وجود دارد. مکمل‌های غذایی طبیعی می‌باشند ولی این بدین معنی نیست که این مکمل‌ها در طب سنتی تداخلی ایجاد نمی‌کنند. در واقع طبیعی بودن این مواد کاملاً مشخص نمی‌باشد.

برنامه 5 مرحله‌ای برای درمان دیابت


دیابت دلایل زمینه‌ساز متعددی دارد، و بیماری‌ها معمولاً در اثر ترکیبی از عوامل ایجاد می‌شوند. خوشبختانه راه‌هایی برای درمان طبیعی دیابت وجود دارد.

حذف برخی از غذاها برای درمان طبیعی دیابت یا بیماری قند

حذف برخی از غذاها برای درمان طبیعی دیابت یا بیماری قند

برخی از غذاها به شکل منفی بر میزان قند خون اثر گذاشته، باعث التهاب شده و واکنش ایمنی را برمی‌انگیزند. برای درمان طبیعی دیابت، اولین قدم حذف برخی از غذاها از رژیم غذایی می‌باشد:

  • شکر تصفیه شده : شکر تصفیه‌شده سریعاً باعث افزایش گلوکز خون شده و سودا و آب‌میوه‌های شیرین از جمله موادی هستند که دارای این نوع شکر هستند . این شکل از قند سریعاً وارد جریان خون شده و باعث افزایش شدید گلوکز خون می‌شود. اگرچه شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل طبیعی و شیره افرا گزینه‌های مناسب‌تری هستند، همچنان بر میزان قند خون اثر می‌گذارند. بنابراین تنها گاه به گاه از این مواد استفاده کنید. گزینه مناسب‌تر گیاه استویا می‌باشد که یک شیرین‌کننده طبیعی بوده و مضرات زیادی ندارد.
  • غلات : غلاتی مانند گندم که خصوصاً حاوی گلوتن می‌باشند محتوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند که تنها در مدت زمان کمی پس از مصرف به قند تجزیه می‌شوند. گلوتن می‌تواند باعث التهاب روده شده که بر هورمون‌هایی مانند کورتیزول و لپتین اثر گذاشته و می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود. توصیه می‌شود که به مدت 90 روز همه غلات را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا بدن با این برنامه درمانی سازگار شود. سپس می‌توانید از جوانه‌های غلات باستانی در مقادیر کم در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • شیر سنتی گاو : شیر سنتی گاو و محصولات لبنی بایستی از رژیم غذایی حذف شوند؛ خصوصاً برای کسانی که مبتلا به دیابت نوع 1 هستند. لبنیات در صورتیکه از بز، گوسفند یا گاو نژاد A2 به دست آمده باشند، غذای بسیار مناسبی برای تنظیم قند خون می‌باشند. ولی بایستی دیگر انواع لبنیات را حذف کرد زیرا کازئین A1 به بدن آسیب رسانده و واکنش ایمنی را برمی‌انگیزد (مشابه گلوتن). هنگام خرید لبنیات، تنها محصولات خام و ارگانیک را تهیه کنید.
  • غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی (GMO) : ذرت، سویا و کانولای GMO با بیماری‌های کلیه و کبد و دیابت مرتبط هستند. توصیه می‌شود که تمامی غذاهای بسته‌بندی شده و غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی را از رژیم خود حذف کنید. از محصولاتی استفاده کنید که روی آنها اصطلاحات ارگانیک و بدون GMO نوشته شده باشد.
  • روغن هیدروژنه : روغن‌های هیدروژنه شامل روغن نباتی، روغن سویا و کانولا را از رژیم خود حذف کنید. این روغن‌ها فرآوری شده، در دمای بسیار بالا تهیه شده و با رنگ‌های مصنوعی ترکیب می‌شوند و مصرف آنها با بسیاری از بیماریها مانند دیابت مرتبط است.

رژیم غذایی برای درمان دیابت

رژیم غذایی برای درمان دیابت

 

برای درمان و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

  • مواد غذایی دارای فیبر زیاد: تحقیقات نشان داده‌اند که 90 درصد جمعیت به اندازه کافی فیبر در روز مصرف نمی‌کنند. غذاهایی حاوی فیبر زیاد جذب گلوکز را کُند کرده، سطح قند خون را تنظیم کرده و به دفع سموم کمک می‌کنند. روزانه حداقل 30 گرم فیبر مصرف کنید. فیبر در مواد غذایی مانند سبزیجات (مانند کلم بروکسل، نخود و آرتیشو یا کنگر فرنگی)، آووکادو، انواع توت، مغز و دانه گیاهان خصوصاً دانه چیا (تخم شربتی) و تخم کتان وجود دارد.
  • مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد کرومیوم : کرومیوم در سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی نقش دارد. مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد کرومیوم در بهبود فاکتور تحمل گلوکز مؤثر بوده و به طور طبیعی میزان گلوکز را تنظیم می‌کند. همچنین این ماده در مسیر انسولین نقش داشته و به انتقال گلوکز به سلول‌ها کمک می‌کند تا برای انرژی جسمانی مصرف شود. کلم بروکلی دارای بیشترین مقدار کرومیوم می‌باشد. این ماده همچنین در پنیر طبیعی، لوبیا سبز، مخمر آبجو و گوشت گاوهایی که صرفاً علف مصرف کرده‌اند وجود دارد.
  • مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد منیزیم: منیزیم به تنظیم قند خون کمک می‌کند زیرا در سوخت و ساز گلوکز نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که دیابت با کمبود منیزیم در ارتباط است. مصرف مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد منیزیم مانند اسفناج، برگ چغندر، تخم کدو، بادام، ماست و لوبیای سیاه در بهبود علائم دیابت نوع 2 مؤثر هستند.
  • چربی‌های سالم: اسیدهای چرب با زنجیره متوسط که در نارگیل و روغن پالم قرمز وجود دارند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و در مقایسه با قند، منبع مناسب‌تری برای تأمین سوخت بدن محسوب می‌شوند. مصرف روغن نارگیل، روغن حیوانی و کره گیاهی به تنظیم قند خون کمک می‌کنند؛ بنابراین این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و کربوهیدرات کم با نام رژیم غذایی کتوژنیک به طور طبیعی در درمان دیابت مؤثر است. البته برای درمان دیابت لزوماً نیازی به رعایت رژیم غذایی کتوژنیک نمی‌باشد.
  • پروتئین خالص : مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین خالص تأثیر بسیار کمی میزان قند خون دارد و می‌تواند باعث کُند شدن جذب قند شود. برخی از بهترین منابع پروتئین خالص شامل ماهی‌های غیر پرورشی (که حاوی چربی امگا-3 هستند و باعث کاهش التهاب می‌شوند)، گوشت به دست آمده از گاوهایی که صرفاً علف مصرف کرده‌اند، مرغ ارگانیک، عدس، تخم مرغ و آبگوشت استخوان می‌باشد.
  • مواد غذایی با بار کم گلیسمی : شاخص گلیسمی غذا نشان می‌دهد که ماده غذایی تا چه حد می‌تواند میزان گلوکز خون را افزایش دهد. غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالا می‌باشند پس از مصرف، سریع‌تر از غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین به شکر تبدیل می‌شوند. در صورت ابتلا به دیابت مواد غذایی با گلیسمی پایین مانند سبزیجات غیرنشاسته‌ایی، میوه‌های هسته‌دار و انواع توت، مغز و دانه گیاهان، آووکادو، نارگیل، گوشت ارگانیک، تخم مرغ، ماهی غیر پرورشی و محصولات لبنیات طبیعی مصرف کنید.
    یکی از فواید این مواد غذایی اینست که باعث کاهش وزن می‌شوند که این خود عامل مهمی در مبارزه با دیابت است. یک تحقیق با شرکت306 فرد مبتلا به دیابت نشان داده که کاهش وزن با یک برنامه منظم باعث بهبود دیابت در تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان شده است. شرکت‌کنندگان کاملاً مصرف داروهای خود را قطع کرده و طبق رژیم غذایی عمل کرده‌اند و همچنین شاخص کیفیت زندگی این بیماران نیز بهبود یافته است در حالیکه در گروه کنترل این شاخص کاهش یافته است.

مصرف مکمل‌های غذایی برای درمان دیابت

مصرف مکملهای غذایی برای درمان دیابت

  • کرومیوم پیکولینات : مصرف 200 میکروگرم کرومیوم پیکولینات سه بار در روز باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. ارزیابی 13 مطالعه و بررسی نشان‌دهنده بهبود قابل توجه در کنترل گلیسمی و کاهش عمده هایپرگلیسمی و هایپرانسولینمی پس از مصرف مکمل غذایی کرومیوم پیکولینات می‌باشند. دیگر مزایای مصرف این مکمل شامل کاهش کلسترول و سطح تری‌گلیسیرید و کاهش نیاز به مصرف دارو برای هایپرگلیسمی می‌باشند.
  • دارچین : دارچین میزان قند خون را پایین آورده و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف دارچین با کاهش قابل توجه در سطح گلوکز پلاسما، کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید مرتبط می‌باشد. دارچین همچنین باعث افزایش کلسترول HDL می‌شود. برای بهره‌مندی از مزایای دارچین یک قاشق چایخوری دارچین را به غذا یا چای اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک تا دو قطره روغن دارچین را به غذا یا چای اضافه کرده یا سه قطره روغن دارچین را با نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و مچ دست و پا یا شکم خود را با آن ماساژ دهید.
  • روغن ماهی : مصرف مکمل روغن ماهی با کاهش سطح تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول HDL باعث بهبود دیابت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که اسید چرب امگا-3 موجود در روغن ماهی برای بهبود عملکرد انسولین ضروری بوده، مقاومت انسولین را کاهش داده و باعث کاهش التهاب می‌شود. برای استفاده از روغن ماهی، روزانه 1000 میلی‌گرم از این ماده غذایی را مصرف کنید.
  • آلفا لیپوئیک اسید : آلفا لیپوئیک اسید یک آنتی‌اکسیدان است که به تبدیل گلوکز به سوخت در بدن کمک می‌کند. این ماده باعث بهبود حساسیت انسولین شده و علائم نوروپاتی دیابت مانند ضعف، درد و بیحسی که در اثر آسیب عصبی ایجاد می‌شوند را کاهش می‌دهد. اگرچه این ماده به طور طبیعی در بدن ساخته شده و در مواد غذایی مانند کلم بروکلی، اسفناج و گوجه یافت می‌شود، مصرف مکمل آلفا لیپوئیک اسید باعث افزایش این ماده در بدن شده و بسیار برای مبارزه با دیابت مفید می‌باشد.
  • عصاره خربزه تلخ : این ماده غذایی سطح گلوکز خون را کاهش داده و مصرف انسولین بوسیله بدن را تنظیم می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که عصاره خربزه تلخ علائم دیابت از جمله مقاومت انسولین، مشکلات قلبی، آسیب‌دیدگی کلیه، آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی، اختلالات بینایی و مشکلات هورمونی را کاهش می‌دهد.

داروهای گیاهی مفید برای دیابت عبارتند از :

  • آلوئه‌ورا
  • عصاره بیل‌بری
  • خربزه تلخ
  • دارچین
  • شنبلیله
  • زنجبیل
  • بامیه

سوالی در مورد داروی گیاهی خاصی دارید اینجا بپرسید.

 

صبحانه

نهار

میان‌وعده

شام

روز اول

اسموتی نارگیل

4 اونس شیر نارگیل،

3 قاشق غذاخوری چیا یا دانه کتان، 1 اسکوپ پودر ارگانیک،
1 قاشق چایخوری دارچین، استوویا

سالاد مرغ و اسفناج،

همراه با سیب، سرکه سیب و روغن زیتون

4/1 فنجان بادام خام

برگر گوشت

بدون نان همراه با کلم بروکلی بخارپز

روز دوم

املت سبزیجات

پنیر بز پخته شده در روغن نارگیل

سوپ سبزیجات و مرغ

با آبگوشت استخوان

2 اونس پنیر طبیعی
(فقط A2)

ماهی سالمون غیر پرورشی

همراه با اسفناج و پیاز سرخ کرده در روغ نارگیل

روز سوم

شیک هلوی پروبیوتیک

4 اونس شیر بز، 2 قاشق غذاخوری کره بادام،2/1 فنجان هلوی
یخ‌زده، پودر پروتئین وانیل، 1 قاشق چایخوری دارچین

برگر بوقلمون

همراه با سالاد

سبزیجات خام

همراه با گوآکومول

سبزیجات و مرغ سرخ‌شده

در صورتیکه می‌خواهید قند خونتان تنظیم شده و نتایج درمان را سریعاً مشاهده کنید، این برنامه غذایی را با دقت مصرف کنید. همواره مقدار زیادی پروتئین خالص، چربی سالم و فیبر در وعده‌های غذایی بگنجانید. در ابتدا این برنامه سه روزه را رعایت کرده و سپس ترکیبی از این مواد غذایی را مصرف کنید. در ابتدا مصرف این مواد غذایی تغییر بزرگی در رژیم غذایی شما محسوب می‌شوند، ولی پس از مدتی شاهد تاثیرات مثبت این غذاها در بدن خود خواهید بود. برخی دیگر از مواد غذایی که در این برنامه قابل مصرف هستند عبارتند از:

  • تخم مرغ بندیکت
  • بوقلمون و فلفل دلمه‌ای شکم‌پر
  • سالاد خیار
  • گل کلم بوفالو

 

تمرینات ورزشی برای تنظیم قند خون

تمرینات ورزشی برای تنظیم قند خون

تمرینات ورزشی باعث کاهش ابتلا به بیماریهای مزمن شده و به طور طبیعی باعث درمان دیابت می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که ورزش به کنترل گلوکز خون کمک کرده و از دیابت نوع 2 جلوگیری می‌کند و همچنین دارای تأثیر مثبت برای فشار خون، سلامت قلب، سطح کلسترول و کیفیت زندگی می‌باشد. ورزش به طور طبیعی با سوزاندن چربی و ساخت عضلات به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. برای جلوگیری از ابتلا به دیابت، ورزش را جزئی از زندگی روزمره خود قرار دهید. لزومی به ورزش در باشگاه نمی‌باشد. ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی روزانه 20 تا 30 دقیقه خصوصا پس از صرف غذا بسیار مفید می‌باشد. تمرینات کششی یا یوگا در منزل نیز گزینه بسیار مناسبی می‌باشند. علاوه بر پیاده‌روی و تمرینات کششی، ورزش‌های متناوب هوازی یا تمرین با وزنه 3 تا 5 روز در هفته به مدت 20 تا 40 دقیقه نیز مفید هستند. ورزش‌های پیوسته و متناوب هوازی باعث سوختن چربی شده و به طور طبیعی حساسیت انسولین را افزایش می‌دهند. برای این کار می‌توانید از دوچرخه ثابت استفاده کرده یا ورزشهای متناوب هوازی را در منزل انجام دهید. تمرینات قدرتی با دستگاه یا وزنه نیز به ساخت عضلات کمک کرده و باعث تنظیم و سوخت و ساز قند خون می‌شود.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

فهرست مطالب

دیگر مقالات

مشاوره رایگان افزایش طول آلت تماس و مشاوره